vrijdag 11 april 2014

Fontys Docentevent 2014: “De Geest uit de Gieter”

Donderdag 10 april stroomde Hotel van der Valk op de eerste en tweede verdieping langzaam vol met docenten en ondersteunend personeel van Fontys voor de jaarlijkse Docentendag. Vorig jaar was het Evoluon de ontvangstplek.
De taalpuristen van Fontys zijn al eerder gevallen over de naam Docentevent dat weliswaar in klank prettig loopt, maar feitelijk een samentrekking is van een Engels en een Nederlands woord. Iets dergelijks kun je ook zeggen van het motto, dat in eerste instantie verrast. Begrijpelijkerwijze kun je docenten maar beter niet stimuleren met het motto "De Geest uit de fles". De onderliggende vraag was hoe kunnen wij studenten en het onderwijs voorbereiden op 2050 (de toekomst)?

Het programma was vergelijkbaar met vorig jaar met in het begin een plenair gedeelte met een inleiding van Nienke Meijer (nieuwe voorzitter Raad van Bestuur) en daarna een inhoudelijke lezing van de Vlaming Karl Raats , adviseur creativiteitstechnieken en oud-docent.
Vervolgens nog een paneldebat met directeuren, docenten en een student van BEnT (Mark Verhoeven) over de uitdagingen voor de student van de toekomst (2020).

Tijdens de lunch was er ook een informatiemarkt met stands van allerlei initiatieven . Collega Sietske Smulders-Dane en ikzelf hadden een stand over Fontys Duurzaamheid, waar ook een intekenlijst lag voor deelname aan het nieuwe netwerk Doen.

Na de lunch waren er twee keer een 20-tal workshoprondes, waar wij ook met een workshop over Duurzaamheid probeerden docenten te enthousiasmeren. Als het gaat om de toekomst zijn wij ervan overtuigd dat Duurzaamheidsvraagstukken daarin thuishoren. Wij zullen hoe dan ook met elkaar een duurzame samenleving en economie moeten realiseren die plaats biedt aan alle mensen en zonder de aarde en alle ecosystemen geweld aan te doen. Wij willen studenten opleiden voor de vragen van morgen was ons motto.

Er zijn naar schatting tussen de 250 en 400 docenten van Fontys geweest, maar onze workshopbijeenkomst werd helaas nauwelijks opgemerkt . Misschien omdat we ergens achteraan in een gang een ruimte toegewezen hadden gekregen en/of omdat wij no. 20 van de lijst waren. Ondanks de kleine groep hebben we intensief wat voorbeelden besproken zoals de huidige actie om afval te scheiden waardoor er in Fontysgebouwen nu nog veel meer plastic afvalbakken opgehangen zijn. Scheiden is minder effectief dan plastic afval voorkomen.
Daarnaast is het idee van zonnepanelen op alle Fontysgebouwen besproken (Fontys Energie Lokaal = FEL). Een zinvolle manier om zelf duurzame energie op te wekken en te besparen op de hoge energiekosten van onderwijsgebouwen. Het is een prima investering van het buffervermogen van Fontys met een korte terugverdientijd en met een hoger rendement dan de spaarrente of dividend op risicovolle beleggingen. Als burgers dat kunnen in een energiecoöperatie (bv Waalre Energie Lokaal) dan kan Fontys dat zeker ook, net als woningcorporaties dat momenteel al doen of de Stichting ”Zon zoekt Dak”.





Fontys heeft mogelijkheden en de middelen om op duurzaamheidsgebied het verschil te maken met de meest duurzame onderwijsgebouwen zoals de Sporthogeschool dat ook enigszins is. Maar er kan en moet nog veel meer gebeuren dan alleen in het onderwijs en curriculum er aandacht aan besteden. Je moet het ook “voorleven”. Dat kan in de catering, in de gebouwen, in het materiaalgebruik en het energieverbruik.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten