Wienerberger is de grootste producent van
bakstenen ter wereld en de nummer 1 op de keramische dakpannenmarkt. Het bedrijf is van oorsprong een
investeringsmaatschappij uit Wenen, die zich richt op bouwmaterialen en heeft
in totaal ongeveer 350 productielocaties. In Nederland zijn dit er 30.
Wienerberger Narvik Tegelen is een
daarvan en daar worden dakpannen en hulpstukken in massaproductie op voorraad
geproduceerd. Jaarlijks zo’n 13 miljoen producten met een assortiment bestaande
uit vijf verschillende modellen
dakpannen, uitgevoerd in 15 verschillende kleuren en circa 20 soorten
hulpstukken. Dit gebeurt in een volcontinue lijnproductie (vanwege een tunnel-oven)
in drie ploegendienst. Zij leveren deze producten aan bouwbedrijven, tussenhandelaren
en ook particulieren.
Probleem is de huidige omvang van het aantal
afgekeurde en beschadigde dakpannen. Uitgedrukt in een percentage gaat het om circa
2,4% van het totaal, omgerekend zo’n 400.000
pannen, die weggegooid moeten worden.
Omgerekend naar geld betekent dat een verlies van zo’n drie ton per jaar.
Een hbo- Technische Bedrijfskunde
student Nino Joosten is gevraagd om een
onderzoek uit te voeren om de oorzaken op te sporen en met aanbevelingen te
komen hoe dit afkeurpercentage naar beneden kan worden gebracht. De bachelorstudent kreeg de opdracht om de
afkeur met 25% te verminderen.
De Fontys bachelor student kon kiezen voor een aanpak gericht op
kwaliteit en dan met name de kwaliteitskosten en het huidige kwaliteitssysteem.
Is dat optimaal of juist voor verbetering vatbaar? De andere benadering is die om
in te zoomen op het logistieke en productieproces en te zoeken naar oorzaken
van breuken en afwijkingen en na te deken over verbeteringen. Voor het eerste is gekozen.
Figuur: Kwaliteitskostenmodel volgens Juran |
Het productieproces bestaat uit een aantal bewerkingen. Tot
aan het moment dat de dakpannen worden gebakken in de oven is er ook al wat
afkeur maar die wordt opnieuw hergebruikt en leidt niet tot uitval.
Pas na het bakproces zijn afwijkingen en breuken
onherstelbaar en moeten worden weggegooid.
In de zoektocht heeft Nino ontdekt dat vuil op de pannen de
grootste afkeuroorzaak is en bijna 25% beslaat. Als die ontstaat voor het
bakken zou een extra reinigingsproces (wegspuiten of wegblazen met perslucht of
water) voor de oven voor soelaas bieden en de afkeur verlagen.
Processchema productie keramische dakpannen (bron: Nino Joosten) |
Op die manier kan de onderzoeksdoelstelling waarschijnlijk
gehaald worden. Interessant is ook of er verschillen waren in afkeurpercentages
tussen de drie verschillende ploegen of tussen verschillende modellen . Het
eerste was niet het geval, maar het tweede wel.
Aanvullend heeft Nino aangegeven dat een volgende student
misschien nog dieper op het kwaliteits- managementsysteem kan ingaan. Doen we
voldoende en de juiste metingen en is daarbij het optimum bereikt tussen de
verschillende kostensoorten zoals faalkosten, preventie- en beoordelingskosten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten