dinsdag 10 december 2013
I. HRM: "People are the main Assets"
Goed personeelsmanagement maakt het verschil.
Deze stelling of uitspraak klinkt als een pakkende slogan of bevat dit meer wijsheid? Laten we eens wat dieper op dit vraagstuk ingaan. Personeelsmanagement is zeker een belangrijk managementinstrument en hoort bij de taak van iedere leider en manager. De vraag is echter of dit hét belangrijkste aandachtsgebied is, belangrijker dan bijvoorbeeld financieel management of strategisch management. Afhankelijk van wie je daarover aanspreekt zul je verschillende antwoorden krijgen.
Interessant in de stelling is het woord assets. Dat woord kennen we juist alleen uit de financiële hoek als activa. De linkerzijde van financiële balans is een opsomming van de verschillende activa of assets. Daarbij wordt een onderverdeling gemaakt tussen materiele en immateriële activa en vaste danwel vlottende activa. Zijn mensen dan activa, staan mensen dan op de balans?? Meteen heb je de neiging om dat te ontkennen totdat je je realiseert dat de knowhow, de goodwil, de waarde van een merknaam of patenten, octrooien en licenties samen het resultaat zijn van menselijke kennis/kunde en wél op de balans staan onder de noemer Immateriële (onstoffelijke) activa. Dus eigenlijk is de bewering uit de titel wel juist.
Daar komt bij dat ik van accountants heb vernomen dat deze categorie van immateriële activa op de balans steeds belangrijker wordt in de totale waarde (balanstotaal) van een onderneming. Zo zijn er recent beursintroducties in de VS geweest van ondernemingen als Facebook en Twitter die in hun Winst & Verliesrekening nauwelijks groene cijfers kunnen laten zien, maar hun enorme waarde ontlenen aan juist deze immateriële waarden. In de nabije toekomst zullen ze misschien wel grote omzetten en winsten kunnen gaan maken. Vooralsnog is het slechts een belofte. Dat is dus een bevestiging van de stelling uit de titel. Ja: “people are the main assets”.
Een andere invalshoek om te proberen de stelling te bewijzen is een soort bewijs uit het ongerijmde. Alle ondernemingen moeten concurreren en zich onderscheiden van concurrenten om te kunnen overleven. Ze zoeken allemaal naar een “unique selling point”. Als je de meeste strategische visie/missiedocumenten van ondernemingen analyseert dan kom je onderwerpen tegen als: kwaliteit, innovatie, klantgerichtheid, maatwerk en dienstbaarheid. Op al deze “waarden” kunnen ondernemingen zich van elkaar onderscheiden en het proberen beter te doen dan de concurrent. Gek genoeg zijn al deze waarden of idealen sterk en bijna volledig afhankelijk van mensen. Kwaliteit, flexibiliteit en klantgerichtheid is altijd mensenwerk. Geen enkele machine, informatiesysteem, calculatie of logistiek model doet dat voor een bedrijf, wel de medewerkers samen. Inderdaad is ook deze semantische redenering een bevestiging van de stelling uit de titel.
Een derde manier om het te bewijzen ontlenen we aan zuiver wetenschappelijk onderzoek. Kun je bewijzen via correlaties dat er significante verschillen zijn tussen de financiële resultaten van ondernemingen die te verklaren zijn door verschillen in HRM- of personeelsbeleid? Inderdaad zijn er door verschillende onderzoekers dergelijke verbanden aangetoond. De belangrijkste bron is prof. J. Pfeffer van de Stanford University (een van de meest toonaangevende universiteiten in de VS) met zijn onderzoek dat gepubliceerd is in “The human Equation” en dat al dateert van 1998. Hij heeft onomstotelijk aangetoond dat bedrijven die juist investeren in goed personeelsbeleid significant betere financiële resultaten halen, met duidelijke hogere groeicijfers in omzet en resultaat. M.Huselid en B.Becker gingen Pfeiffer al voor door in 1995 en 1997 artikelen te publiceren in het internationale wetenschappelijke tijdschrift Academy of Management Journal, getiteld ”Technical and strategical HRM-effectiveness as determinants of firm performance”.
In Nederland heeft onder andere bureau Bartels in 2008 een onderzoek gedaan “Investors in People”. Ook zij constateerden in een evaluatie vele verbeteringen na invoering van personeelsmanagement. Ze vonden 50 tot 60% hogere scores voor betere onderlinge communicatie, grotere motivatie, meer betrokkenheid en een grotere tevredenheid van medewerkers.
“Goed” Personeelsmanagement betekent volgens deze onderzoeken dat ondernemingen investeren in vaste banen(meer dan gemiddeld), goede salarissen(beter dan cao of concurrenten), tijd en geld voor scholing en opleiding(meer dan in branche of bedrijfstak gebruikelijk). Investeren in mensen leidt dan tot minder verloop, (ziekte-)verzuim, een hogere productiviteit en minder bedrijfsdiefstal.
Investeren in mensen is geen kostenpost maar juist de belangrijkste bron van opbrengsten !
Geen opmerkingen:
Een reactie posten